Thursday, May 15, 2008

despre branduri



Apropo de fashionista, moda si de chestii d-astea. Am citit acum cateva zile un post de pe UrbanStyle, care m-a pus putin pe ganduri. Daca n-aveti chef sa cititi, e vorba despre niste pantofi de la Zara, si despre cat de "in" este sa-ti cumperi lucruri de firma. Parerea mea este ca nu firma conteaza, si am mai spus-o de 100 de ori pana acum. Imi aduc aminte cum a comentat cineva, oarecum malitios, referitor la o rochita a Deei fiidca era din MiniPrix.

Eu cred ca omul face haina, si nu invers. Poti sa-ti cumperi ceva foarte comun, de care mai are tot orasul, si totusi sa-l poti individualiza suficient de mult prin felul cum il porti, prin atitudine, prin asortari. Nu sunt de acord sa strambi din nas fiindca o haina, un accesoriu, orice, nu este de firma, nu are un brand anume pe el. A inceput si la noi sa infloreasca cultura "second hand-ului", dar pana acum ideea de second era asociata mai mult cu lipsa mijloacelor financiare adecvate, if I may say so :) Nu-sunt-printesa are si ea ceva de zis ... comentariile sunt de asemenea foarte pertinente.

Pe de alta parte, nu sunt de acord nici cu atitudinea pe care am simtit-o din unele posturi de pe UrbanStyle, de a respinge (oare din pricipiu?) tot ceea ce este brand, firma, mainstream. Pot sa inteleg de ce nu ai cumpara de la o firma fiindca nu-ti place, sau poate nu esti de acord cu practicile/filozofia lor (vezi animal testing, faux fur), dar mi se pare la fel de snob sa nu cumperi de acolo fiidca e prea "comercial". Eu cred ca oamenii care fac asta sunt la fel ca cei ahtiati dupa branduri; sunt ahtiati dupa sentimentul de a fii altfel, underground, non-mainstream...devin ca pustii care, in dorinta lor de a fi diferiti, ajung sa se imbrace toti la fel :)

Asa cum nu ar trebui sa strambam din nas la ceva ce nu are o eticheta cunoscuta, sau ceva ce a mai fost purtat pana acum (dar e in stare buna), asa nu ar trebui nici sa blamam oamenii care isi cumpara lucruri de firma pentru ca le plac si li se potrivesc.

2 comments:

Inge said...

Asta cu brandurile e de o discutie mai lunga,...muuuuuuuuult mai lunga. Eu am citit cateva carti pe tema asta, si ma documentez acum despre brandurile consacrate si din domeniul de lux, pentru ca am nevoie pt licenta. Ideea de brand nu este de "eticheta", ci de statut si de identitate. Un om care cumpara Louis Vuitton o face fiindca se identifica cu valorile promovate de acestia, calatoresc mult si sunt fani ai calitatii superioare si al lucrului manual, precum si a individualizarii (fiecare "broasca" de la un cufar Louis Vuitton este unicat, facuta pentru cumparatorul respectiv). Chanel reprezinta eleganta s.a.m.d.

Problema la noi este ca in societatea romaneasca au aparut dupa revolutie multzi d-ashtia, imbogatztitzi peste noapte, care au tras vreo 2-3 tunuri, ...si daca nu umbla pe la DNA, umbla prin mall-uri si au radar pentru etichete si pretzuri mari. "Pai imi permit sa-mi cumpar scump, chiar daca e de la un brand mediu si calitatea nu este chiar minunata". Acestea sunt persoane care doresc sa se afiseze, in general prin puterea lor de cumparare,...fiindca altceva nu au de oferit. Intra de curiozitate pe site-ul Louis Vuitton sa vezi ce imagini si-au ales ei pt brandul lor. E vb d Steffi Graf, Gorbaciov etc, oameni aparent putrezi de bogati, dar care nu prin asta s-au remarcat, ci prin munca, perseverenta si individualitate. Brandurile de lux de obicei asta exprima,...spre deosebire de brandurile scumpe si de turmele cu bani de la noi care le cumpara.
Ca sa comentez si faza cu MiniPrix...nu conteaza ce porti, atunci cand stii CUM sa porti acel lucru. Nu conteaza ce ai, ci cine esti!

Anonymous said...

Buna! Am si eu un blog cu hainute, NOI!
http://fashiontshirts.blogspot.com/
Daca vrei sa-i dai un add. Eu l-am adaugat pe al tau ;)